Reisverslagen

Rondreis Indonesiƫ

Indonesië. Bekend om zijn oerwouden, actiefste vulkanen, tempels, ceremonies, fascinerende cultuur en de altijd vriendelijke bevolking.

Eind maart heb ik, Marjolein, een rondreis gemaakt door Bali, Gili Trawangan en de Nusa eilanden. Hieronder vertel ik over deze fantastische reis.

Op 30 maart 2023 begon onze reis. We vlogen met KLM in 17 uur (met tussenlanding in Singapore) naar Denpasar in Bali. Na de paspoortcontrole en het verkrijgen van het toeristenvisum stond de transfer al op ons te wachten. In 10 minuten reden we naar ons eerste hotel in Tuban. Geen bijzondere plek maar dichtbij de luchthaven en dus fijn om na een lange reis de eerste nacht door te brengen. Na een nachtje slapen namen we de volgende ochtend een taxi naar het kustplaatsje Canggu.

Canggu (2 nachten)

Een hip, druk maar gezellig kustplaatsje. Een leuke uitvalbasis om even bij te komen van de lange reis. Wij hadden hier een prachtige eigen villa met privé zwembad en onze villa zat op loopafstand van het strand en een bekende Beach club ‘La Brisa’. Wij konden na 2 nachten weer uitgerust verder op reis!

Ubud (4 nachten)

Vandaag is het tijd voor wat meer cultuur. Deze ochtend werden we opgehaald door onze Nederlands sprekende privé gids/chauffeur Ari. In Nederland heb ik contact met hem gezocht en onze wensen voorgelegd. De komende dagen gaan we met hem op stap. De naam Ari klinkt Nederlands en hij spreekt het ook maar het is een rasechte Balinees. Hij heeft zichzelf de Nederlandse taal aangeleerd om zo zijn klanten meer en beter te kunnen bedienen. Hij weet dus alles van het land, de omgeving, de cultuur én je kunt in je eigen taal communiceren. Een win-win situatie dus!

We rijden die dag naar Ubud met op de route nog 2 uitstapjes. Allereerst bezoeken we ‘Pura Tanah Lot’. Dit is een prachtige Balinese tempel aan de westkust van Bali. De tempel ligt in zee bovenop een rots. Na wat rondlopen en een paar mooie foto’s gemaakt te hebben rijden we door
naar de volgende stop: ‘Taman Ayun Temple’ in Mengwi.  Dit is een tempel, gelegen ten westen van Ubud midden in een grote watertuin die vroeger gebouwd is door de koning van het dorp Mengwi. Doordat Ari met ons mee is leren we veel over de diverse gebouwen en de geschiedenis. Enorm interessant!

Na een kort ritje zet Ari ons af bij onze privé villa in Ubud. Hier hebben we wederom een prachtig huis mét privézwembad, een buitendouche en uitzicht op de jungle. Wat een geluk dat we hier 4 nachten verblijven!

De volgende ochtend staat Ari al vroeg voor de deur, want het is tijd om weer op stap te gaan! We rijden naar het noorden van Ubud, waar de welbekende schommels over de rijstvelden zijn. Dit kon natuurlijk niet ontbreken. Nadat de angsten overwonnen waren en de camera weer
vol stond met prachtige foto’s reden we door naar één van de bekendste en mooiste rijstterrassen van Ubud: ‘Tegallalang’. Omdat wij daar vroeg aankwamen waren we er met een handjevol toeristen. We hebben 2 uur  gewandeld in deze waanzinnig mooie rijstterrassen. Je kijkt hier je ogen uit! Een echte aanrader, zeker als je zorgt dat je er vroeg bent!

De middagen hebben we expres vrij gehouden om lekker bij te komen bij ons zwembad en om er ’s avonds op uit te gaan naar het gezellige en bruisende centrum van Ubud.

Vandaag wederom vroeg uit de veren want we gaan weer op pad. Stop 1 is bij de ‘Kanto Lampo’ waterval. Vrij toeristisch maar wel mooi om te zien. Na de nodige verkoeling en wat foto’s voor in het fotoboek rijden we door naar de ‘Goa Gajah’ tempel. Ook wel de olifantengrot
genoemd. Een mooie tempel met een gigantische poort inclusief indrukwekkende details, een mooie fontein en een grote groene tuin met bijzondere bomen en planten.

De volgende dag hadden we voor onszelf. Na het uitslapen genoten we van de zogemaande ‘floating breakfast’. Dit hadden de eigenaren voor ons geregeld. Een unieke ervaring! Diezelfde middag en avond hebben we doorgebracht in het gezellige centrum. Nog even genieten
van de drukte en de chaos van een stad, want de volgende dag gaan we weer verder op doorreis. Ditmaal naar het platteland!

Deze ochtend staat Ari, zoals altijd, met een grote glimlach op ons te wachten. We rijden die dag naar Sidemen; een prachtig authentiek plattelandsdorpje midden in de rijstvelden die toeristen nog nauwelijks weten te vinden. Maar voordat we daar aankomen nemen we op de route
nog een waterval mee, namelijk de ‘Tukad Cepung’ waterval. Een waterval die door een opening in een grot verlicht word door de zon die naar binnenvalt. Weer een prachtig natuurverschijnsel om te zien. Maar ook hier geldt: wees op tijd als je de waterval voor jezelf wilt, de meeste toeristen komen vaak rond 10 uur.

Sidemen (2 nachten)

Die middag komen we aan in Sidemen, het plattelandsdorpje waar ik zojuist al over vertelde. Je merkt het meteen zodra je in de buurt komt: de rust, de ontelbare rijstvelden en (bijna) alleen maar locals. Heerlijk! Dit is het échte Indonesië. We checken in bij ons hotel en stappen binnen in onze geboekte bungalow met veranda midden in de rijstvelden. Het lijkt wel een schilderij! Die middag huren we een scooter voor de aankomende tijd en rijden nog even een rondje door het dorp en de omgeving.

De volgende ochtend gaan we op de scooter naar de ‘Gembleng’ waterval. Na een half uurtje over het platteland, de rustige dorpjes en smalle straatjes komen we er aan. Er stond nog maar 1 andere scooter dus druk ging het er niet zijn. Lucky us! Na oneindig veel trappen naar boven
kwamen we met het zweet in onze bilnaad aan op de top. Hier heb je prachtig uitzicht over het dorp vanuit de natuurlijk ontstane mini inifity pools. We blijven ons keer op keer verbazen over de schoonheid die het land te bieden heeft. Na wat afkoeling in één van de natuurlijke zwembadjes begonnen we aan de tocht naar beneden, die duidelijk gemakkelijker ging als de heenweg.

Diezelfde middag was het tijd om te relaxen dus een traditionele Balinese massage kon natuurlijk niet ontbreken! Bij ons hotel, midden in de rijstvelden en met het geluid van de natuur op de achtergrond kun je niet anders dan zen terug komen.

Gili Trawangan (3 nachten)

De dag staan we beide op met een beetje buikpijn, niet vanwege het eten, maar omdat we deze prachtige plaats alweer moeten verlaten. We hadden hier zeker langer willen blijven! Maar het is tijd voor de volgende bestemming. Ari brengt ons naar de haven van Padangbai, hij heeft op voorhand de tickets al geregeld dus we kunnen direct de boot op. We nemen voorlopig afscheid van Ari en gaan aan boord. Na een boottocht van 3 uur arriveren we op Gili Trawangan; 1 van de 3 Gili eilanden voor de kust van Lombok. Bij aankomst waren we wat teleurgesteld. Het hotel waar we verbleven was prima maar de omgeving viel enorm tegen. We kregen er een beetje Lloret de Mar gevoel van. Het eiland, dat je binnen een uur rond gefietst bent, is puur ingericht op toerisme. Het bestaat enkel uit hotels, restaurants, souvenirshops en beachclubs. De happy hours en shotjes vlogen je om de oren, er waren alleen maar toeristen en er wonen dan ook geen lokale mensen. Om te snorkelen ben je hier wel goed! Je kunt dan ook een tourtje maken waarbij je naar de andere 2 Gili eilanden gaat.
Uiteraard mogen we niet klagen en hebben we ons zeker wel vermaakt, zo zijn we het eiland rondgegaan met een e-chopper en hebben we lekker wat cocktails gedronken in het zonnetje.

Nusa Penida (3 nachten)

We gaan weer op doorreis, dit keer naar Nusa Penida. Een eiland voor de kust van Bali. Ook hier waren de boottickets weer geregeld door Ari dus hadden we er wederom geen omkijken naar. Door het slechte weer die nacht was de zee onrustig en na een wilde boottocht van 2,5 uur stapte we weer veilig en goed aan wal. Lang leve zeeziek pilletjes!
We pakten een taxi die ons bracht naar onze accommodatie. We verbleven in een huisje midden op het strand, direct aan zee en met uitzicht op de ‘Mount Agung’: de hoogste vulkaan op Bali. Weer zo’n mooie locatie! Dat is een voordeel van op een reisbureau werken ???? Via Ari hadden we contactgegevens gekregen van een vriend van hem die ons hier de mooie plekjes kon laten zien. We hebben de planning via whatsapp besproken en namen die middag nog een duik in de zee.
De volgende ochtend stond de vriend van Ari, Ketut, met een grote glimlach op ons te wachten. Deze keer geen Nederlands sprekende maar een gebrekkig Engels sprekende gids. Maar met handen en voeten kom je een heel eind! Hij bracht ons naar ‘Diamond Beach’ een prachtig strand met in het helderblauwe water, zoals de naam al zegt, een diamant achtige rots. Je kunt er voor kiezen om af te dalen naar beneden maar omdat het geen gemakkelijke weg is hadden wij besloten van boven te genieten van het uitzicht. Na wat rondgelopen te hebben begon het ineens te regenen en zijn we weer terug gegaan. Voordat Ketut ons ‘thuis’ bracht hebben we nog een stop gemaakt bij de bijzondere tempel ‘Goa Giri Putri’. Deze tempel ligt ‘verstopt’ in een van de grootste grotten van Nusa Penida. Via een hele smalle ingang kun je je hier in laten zakken om na 3 meter kruipen in de enorme Hindoeïstische terecht te komen. Na wat rondgekeken te hebben reden we terug naar onze accommodatie.
Na een goede nachtrust stond de wekker weer op tijd, want Ketut stond om half 9 weer paraat. We reden naar het zuiden van het eiland om daar de bekende trekpleister te bekijken: ‘Kelingking beach’. Het kan er erg druk zijn maar ook hierbij geldt: wees vroeg, dan loop je er bijna alleen. Na een uurtje rondkijken en foto’s maken was het weer tijd om terug te gaan. Die middag namen we een verkoelende duik en genoten we van het uitzicht bij ons huisje voordat we de volgende dag naar de 1na laatste bestemming gingen.
Ketut stond ook deze ochtend weer met zijn grote glimlach te wachten om ons naar de haven van Nusa Penida te brengen. We liepen naar het kantoortje, lees: een tafel met 2 kapotte kuipstoeltjes, om de boottickets te kopen en na een klein half uurtje wachten brachten de mannen van het ‘kantoor’ onze koffers op hun schouders en door het water heen naar de speedboot. Met een man of 10 voeren we in een kwartiertje naar buureiland Nusa Lembongan.

Nusa Lembongan (2 nachten)

Geen chique haven, maar een klein stukje strand waar de speedboot op gleed om ons en de koffers  deels via het water uit te laden. Waar veel mensen dit misschien primitief vinden kunnen wij de charme van dit alles enorm waarderen. Na wat onderhandeld te hebben over de prijs brengt een open pickup truck ons naar het hotel. We verblijven in een klein, schattig wit huisje aan zee.

De volgende ochtend pakte we de scooter en gingen het eiland ontdekken. Zo zijn we via de bekende ‘Yellow Bridge’ naar buureiland Nusa Ceningan gereden, hebben we dreambeach bezocht, met open mond naar het natuurgeweld bij Devil’s tear gekeken en ’s avonds afgesloten met een Bintang op één van de zitzakken bij een klein knus barretje om vervolgens de zee in de zon te zien zakken.

Sanur (1 nacht)

Helaas, vandaag gaan we alweer naar onze laatste bestemming voordat we weer naar huis toe moeten. Rond het middaguur komt de transfer ons ophalen en brengt ons naar de haven. Na het kopen van het ticket kunnen we direct op de boot en worden we in een halfuur naar de luxe haven van Sanur gebracht. Vanuit daar zijn we naar ons laatste hotel gegaan waar we 1 nacht verbleven. Die middag hebben doorgebracht bij het zwembad om nog even te relaxen en bij te komen van deze prachtige reis. ‘s avonds kwam Ari ons opzoeken in het hotel om nog eens afscheid te nemen. We zijn de stad in gegaan, hebben een laatste Bintang op en geproost op deze prachtige reis!

De volgende dag hebben we nog heerlijk uitgebreid ontbeten maar helaas.. aan alles komt een eind. Aan het einde van die dag werden we gebracht naar de luchthaven en vlogen we met vele mooie herinneringen terug naar Amsterdam.
Benieuwd in welke accommodaties wij verbleven? Neem dan contact met ons op!

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!