Reisverslagen

Studiereis Sri Lanka

Ik, Lara, had het voorrecht om Sri Lanka te mogen ontdekken, op uitnodiging van RIU Resorts & Hotels.

We vertrekken laat op de avond op 21-maart 2017 vanaf Amsterdam met Ethiad Airways naar Abu Dhabi. Na een vlucht van ca 7u komen we vroeg in de ochtend aan. Wat meteen opvalt is de enorme hypermoderne nieuwe terminal die ze aan het bouwen zijn.

We hebben een paar uur overstaptijd (niet altijd noodzakelijk) en zijn uitgenodigd voor een ontbijt in het Yas Viceroy hotel, gelegen op de F1 baan van Abu Dhabi. Dit is uniek, vanaf je balkon de F1 race volgen of zelfs vanaf je jacht in de haven tussen het circuit! Vervolgens brengen we een bezoek aan het Ethiad trainingscenter, hier wordt het vliegtuigpersoneel opgeleid. Indrukwekkend om in een cockpit simulator te zitten (die net zo duur is in aanschaf als een compleet vliegtuig) of een fictieve noodlanding te maken. Op weg terug naar de luchthaven rijden nog we nog even langs de Sheik Zayed Moskee.

Kandy en Nuwara Eliya

Na een voorspoedige vlucht van ca 6u landen we ’s avonds in Colombo om vervolgens meteen door te rijden met de bus naar Kandy voor onze eerste overnachting in hotel Ozo (aanrader, prachtig dakterras). Op weg naar Kandy wordt al meteen duidelijk waarom het in Nederland wordt afgeraden om zelf met een huurauto op Sri Lanka te rijden, voor een bocht inhalen is de gewoonste zaak van de wereld. Na een korte nacht en een prima ontbijt brengen we (23-maart) een bezoek aan de tempel van de Tand, de belangrijkste Boeddhistische tempel van het land, waar gepaste kledij vereist is (volgens de verhalen wordt hier de hoektand van Boeddha bewaard). Hier wordt duidelijk dat geloof nog steeds heel belangrijk is in het land. Vervolgens gaan we naar het treinstation om tussen de lokale bevolking (en kakkerlakken) per boemeltrein naar Nuwara Eliya te reizen. Een zeer indrukwekkende tocht met prachtige uitzichten over de theeplantages. Het trein netwerk in Sri Lanka is goed te noemen, hier wordt veel gebruik van gemaakt en kost nauwelijks iets.

In Nuwara Eliya maken we een stadswandeling, leuk om te zien hoe de Britten hier hun stempel hebben gezet. De stad ligt vrij hoog dus de temperaturen liggen hier lager en het regent er veel. We overnachten in het Araliya Green Hills hotel, wat meer dan prima is.

Riu Sri Lanka

De volgende dag, 24-maart, gaan we eerst naar een heuse theefabriek waar ze uitleg geven over het proces van theeblaadje tot thee zoals wij deze hier kennen. De ligging is prachtig, tussen de theeplantages en we zien veel mensen werken in de plantages met die grote manden op hun rug. Vervolgens staat een hele heftige reis te wachten (ca 8 uur met de bus met heel veel bochten, dus reistabletten aan te raden) naar de kust met als eindbestemming onze RIU Sri Lanka in Ahungalla! ’s Avonds dineren we in het buffet restaurant; heel veel keuze en veel showcooking. Ik heb heerlijk gegeten, ik vond de kwaliteit boven verwachting! Op 25-maart hebben we geen programma dus even genieten van de verschillende zwembaden, de Spa en het lekkere eten en drinken (diner in het Italiaans restaurant; heerlijk!). Een aantal hebben een walvis excursie gedaan (en ook gespot!).

Udawalawe Park

Op 26-maart weer vroeg uit de veren, we vertrekken om 4u naar het Udawalawe park te gaan (ca 4u rijden). Hier zijn we overgestapt in jeeps en zijn we op zoek gegaan naar olifanten, en gevonden! Heel mooi om een gezinnetje olifanten met jongen tegen te komen. Dan zie je pas hoe enorm groot die beesten zijn. Ook hebben we roofvogels en krokodillen gespot. Na weer een bustocht van 4u komen we terug in ons RIU hotel waar we ‘s avonds in het Aziatisch restaurant eten, ook een aanrader!
De laatste dag breekt al weer aan (27-maart), we gaan nog even naar de oude (Nederlandse) VOC stad Galle. We brengen een bezoek aan het Dutch Fortress, één van de best bewaarde forten in Azie uit deze koloniale periode. Heel indrukwekkend, ook te weten dat dit fort de tsunami heeft doorstaan en bescherming heeft geboden aan velen in Galle. Op de terugweg rijden we ook langs het monument ter ere aan de slachtoffers van de Tsunami, hier word je echt wel even stil van…. We brengen ook nog een bezoek aan de paalvissers, wat vroeger erg populair was. Leuk om te zien maar je moet ze wel wat geld geven voordat ze op hun paal klimmen J. Ons laatste diner is in het Steakhouse van het Riu resort, ook van kwaliteit zoals je een echt steak mag verwachten! Na het diner vertrekken we weer naar de luchthaven van Colombo en na een korte overstap op Abu Dhabi, landen we op 28-maart in de namiddag weer op Schiphol.

Tips Sri Lanka

Ik was nog nooit in Sri Lanka geweest en ik was erg onder de indruk. De mensen zijn heel vriendelijk en dankbaar en trots dat je hun land komt bezoeken. Natuurlijk hebben we maar een klein deel gezien van het land, de afstanden in kilometers zijn niet zo heel erg groot maar in reistijd wel, hier moet je wel echt rekening mee houden. De infrastructuur is prima maar de rijstijl van de Srilankezen is soms angstaanjagend, huur echt zelf geen auto maar laat je rijden door een (privé)chauffeur. De hotels onderweg zijn prima en schoon (boven mijn verwachting) en ook allemaal met prima wifi verbinding.

Het Riu Sri Lanka resort is echt een aanrader! Ga niet met een Caraibische verwachting hierheen, het hotel ligt eenmaal in Azië met andere (eet)gewoontes, maar kwalitatief echt hoogstaand. De kamers zijn luxueus en heel ruim (ook ruime familiesuites). Dit hotel is ideaal als strandverlenging, de afstanden naar de hoogtepunten van het eiland zijn groot dus als dagexcursies veelal niet te doen. Ik zou eerst een rondreis adviseren en daarna lekker luieren in dit heerlijke all inclusive resort. Overigens is het hotel 1 dag per maand alcoholvrij (Poya Day), dit is een verplichte maandelijkse feestdag. Hierdoor is er nimmer alcohol in de minibar.

Vraag geheel vrijblijvend een offerte aan.

Zie wat jouw voordeel is!